БЛОГИ  »  Петро Гусак

Карма Рути

06.01.2017, 18:53      Петро Гусак      Переглядів: 1586

Жінка зі звучним іменем Рута була моавитянкою – походила з автохтонного землеробського народу Моава [1], котрий жив на Близькому Сході ще до приходу кочового народу Ізраїля на ці території. Й хоча ще повинна була жити в її народі історична пам’ять про те, що народ Ізраїля зробив з її народом, і зокрема – з жінками (див. Чис 31, 9-54), Рута дала згоду [2] на своє перше заміжжя з ізраїльтянином Кілйоном – сином Елімелеха.

Після смерті свого першого чоловіка вона разом зі своєю свекрухою – ізраїльтянкою Ноемою пішла в Юдею, бо там «Господь змилосердився над своїм народом і дав йому хліб» (Рут 1, 6). І коли Ноема благородно хотіла відпустити Руту та її співневістку Орпу (теж моавитянку) до домів їхніх батьків, Орпа повернулася, а Рута залишилася при ній та пішла з нею в Юдею (Рут 1, 8-22).

Становище вдів у ті часи було прикрим: втративши чоловіків, жінки втрачали утримання та захист. Можна думати, що становище Ноеми та Рути, котрі прийшли зі сусідньої країни фактично з порожніми руками (пор.: Рут 1, 21), було ще гіршим. Однак, постава Рути заслуговує на те, щоб звернути на неї особливу увагу: «Пусти мене на поле збирати колоски слідом за тим, у кого запобіжу ласки» (Рут 2, 2). І хоча їй ішлося про Вооза (чи Боаза) – родича її покійного свекра Елімелеха, «чоловіка значного та заможного» (Рут 2, 1), себто – про не чужу їй людину за родинними зв’язками, то все ж, у відношенні до її власного народу Вооз був чужинцем і завойовником.

Збирання колосків, запобігання ласки [3] та лягання біля ніг (див.: Рут 3, 4-14) не пройшли даремно: Вооз звернув на неї увагу, уласкавив її, годував (Рут 2, 14; 3, 15) і врешті з нею одружився (Рут 4, 1-12). Рута стала жінкою чужинця вдруге і народила йому сина, якого назвали Овид (чи Йовед), котрий «став батьком Єссея, що був батьком Давида» (Рут 4, 17-22; Мт 1, 5-6). Таким чином, Рута стала прабабусею ізраїльського царя Давида, вливши в його жили землеробську – автохтонну моавитянську кров.

Давид був «русявий, гарноокий, вродливий з виду» (1 Сам 16, 12): мабуть, це у ньому проявилися землеробські ґени його прабабусі-моавитянки – на відміну від чорнявих та смаглявих семітських рис. Тим не менше, як то часто буває з мішанцями, котрі з усіх сил прагнуть довести свою непричетність до одного народу – здебільшого, поневоленого і гнобленого, та свою повну приналежність до другого народу – здебільшого, сильнішого і/або панівного, Давид став справжнім прокляттям для автохтонних народів Близького Сходу: вів з ними війни, перемагав і поневолював, не збираючись застосовувати заповіді Синайського Декалогу до ще когось, окрім ізраїльтян, діяв віроломно, відповідаючи на гостинність брехнею, грабежами і ґеноцидом (див.: 1 Сам 27, 1-12), винищуючи і поневолюючи також і своїх родичів моавитян [4] й чинячи злочини, при усвідомленні яких кров холоне в жилах [5].

Моавитянка Рута є непрямо – завдяки своєму ґенофондові – відповідальною за злочини Давида, зокрема, проти її власного народу... Тішить тільки те, що Господь наш Ісус Христос не має з родом Рути і Давида жодної біологічної спорідненості: «Ісуса прийнято до роду Давида адоптацією» [6].

Яке відношення має все це до сучасності? Карма Рути діє й тепер: жінки землеробської цивілізації залюбки «запобігають ласки», «лягають біля ніг» та пов’язують свою долю зі «значними та заможними» чужинцями-завойовниками з усіх рас та племен – чи то (в кращому випадку) тривалим шлюбом, чи – тимчасовими стосунками «для лакомства нещасного» [7]: сексуального, валютного, добробутного...

Так чи інакше, вони вливають свою кров у нащадків-мішанців, котрі потім стають чумою і прокляттям для їхнього власного, автохтонного народу. Й показово, що як і тоді не знайшлося справжніх чоловіків з народу Рути, котрі вберегли б її від подвійного одруження з чужинцями-завойовниками, так і тепер... А може, пора розірвати карму?!

 

ПРИМІТКИ

 

[1] Грецький текст Книги Рути у тому вірші, де йде мова про першого свекра Рути Елімелеха (чи Авімелеха), каже, що той прийшов оселитися εναγρωμωαβна полі Моав (Рут 1, 1).

[2]  Рута не була бранкою, отже, стала дружиною Кілйона добровільно, звісно – настільки, наскільки у ті часи і в тих культурах узагалі могла йти мова про добровільну згоду дівчини на одруження. В усякому разі, таку добровільну згоду дав її батько.

[3] «Коли б я могла знайти ласку в тебе, мій пане! Бо ти мене потішив і промовив до серця твоєї рабині, хоч я й не варта ні однієї з твоїх слугинь» (Рут 2, 13).

[4] «Побив також і моавитян і, велівши їм лягти на землю, міряв їх мотузом: міряв по два мотузи на те, щоб убити, а один мотуз, щоб зоставити живими. Так моавитяни стали слугами Давида й платили йому данину» (2 Сам 8, 2).

[5] «А народ, що був у ньому, він повиводив, і поклав їх під пилку, і під залізні долота та під залізні сокири, і позаганяв їх до цегельняної печі. І так робив він усім аммонітським містам» (2 Сам 12, 31). «А народ, що був у ньому, повиводив, і перетинав їх пилками, і забивав залізними долотами та сокирами… І так робив Давид усім аммонітським містам» (1 Хр 20, 3). – Цитати наведено в перекладі Івана Огієнка.

[6] Коментар на Мт 1, 16 // Новий Завіт з коментарем (переклад коментаря за виданням: DieHeiligeSchrift. Einheitsübersetzungkommentiertздійснив о. д-р М. І. Любачівський). – Спільне українсько-американське видавниче підприємство «СТРІМ»: Львів, 1994. – С. 12.

[7] Див.: «Дума про Марусю Богуславку» – http://www.ukrtvory.com.ua/kr45.html.


КОМЕНТАРІ

Всі коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію, яку не встигли видалити чи пропустили адміністратори. Якщо у вас є докази, що наведені в коментарях факти не відповідають дійсності – звертайтесь на редакційну пошту з конкретними зауваженнями і коментарі будуть адміністровані. Разом з тим нагадуємо, що згідно із українським законодавством, ніхто не може бути притягнутий до відповідальності за оціночні судження.

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях грубощі щодо інших учасників дискусії та наклепи (поширення завідомо неправдивдивої інформації, яка порочить іншу особу) - можуть бути забанені адміністратором

Розслідування

Рівненщина

Волинь

Консультації

в Україні та світі

вгору