РОЗСЛІДУВАННЯ

Помста чиновника?

25.05.2009, 12:49      ІА «Рівненське агентство журналістських розслідувань»      Переглядів: 3420

Несподівані наслідки отримало розслідування про батьківські внески у школах Рівного. Головний редактор Рівненського агентства журналістських розслідувань звинувачує редактора обласної комунальної газети «Вісті Рівненщини» у помсті за попереднє розслідування «Агентства», яке вийшло в ефірі телеканалу «Рівне 1» ще у 2008 році.

Розслідування про внески

«Благодійність і примус шкільних внесків» – так називалась стаття, яка розпочала цикл журналістських розслідувань про внески у школах Рівного. Чотири публікації вийшли в друк у «Рівненській газеті» в лютому-березні 2009 року. Журналісти досліджували тему з метою з’ясувати чи справді внески батьків добровільні і чи справді вони охоче їх сплачують, а також чому ці внески взагалі існують у безплатній середній освіті.

Під час розслідування журналісти поспілкувалися більш як з двома десятками людей, причетних до теми: з батьками, директорами шкіл, учнями, керівництвом управління освіти. Замовили проведення соціологічного дослідження серед батьків рівненських школярів. Під час дослідження 300 батьків заповнили анкети-опитування. В результаті було з’ясовано, що 45% батьків вважають, що шкільні внески збираються з них під тиском, а детальну звітність про використання цих внесків дають лише приблизно третині опитаних.

Як наслідок розслідування, Рівненське агентство журналістських розслідувань ініціювало звернення громадських організацій до міського голови і начальника управління освіти. В зверненні зібрано низку пропозицій для влади, як шкільні внески зробити насправді благодійними пожертвами, а їхнє використання підзвітним всім батькам.

Лист незадоволених

Однак знайшлися і незадоволені цим розслідуванням. Точніше незадоволені деякими свідченнями, що були опубліковані в одній зі статей. Батьки одинадцятьох учнів 4-Б класу НВК «Колегіум» написали в редакцію листа. В ньому зокрема зазначено: «Сумно лише, коли під виглядом боротьби за правду зводяться відверті наклепи, які за допомогою нерозбірливих журналістів подаються у вигляді «доведених» і «переконливих» фактів». Далі автори листа звинувачують матір, яка розповіла історію про збір грошей у класі на нову шафу, а потім звинувачують журналістів: «Прикро, що журналісти-автори статті не поспілкувалися з іншою стороною».

– В результаті розслідування, як правило, викриваються якісь зловживання тих чи інших осіб, – говорить головний редактор Рівненського агентства журналістських розслідувань Володимир Торбіч. – Тому, звісно, завжди будуть незадоволені журналістською роботою. Цього разу обурились теперішні і колишні члени батьківського комітету одного з класів, які займалися збором грошей з батьків. Обурились на опубліковану історію, яка зовсім не мала на меті когось образити, а просто була одним із прикладів того, скільки коштує батькам безплатне навчання їхніх дітей в школах. Цю історію прокоментував директор «Колегіуму», а в статті ми також озвучили позицію голови піклувальної ради НВК «Колегіум». Коли ж батьки звернулись до мене з листом, я опублікував і їхню позицію, тому закиди, що ми не надали комусь слова – безпідставні. Друкувати листа батьків повністю я відразу відмовився, про що відразу попередив по телефону батька, який надіслав мені цього листа. Я вважаю не доцільним віддавати газетну площу під листа а-ля «пісьмо трудящіхся в газєту «Правда». В радянські часи такі листи організовували навмисне, щоб похвалити партію «от ліца пролєтаріата» і затаврувати «врагов народа». Тому з листа я вибрав ті тези, які відображають іншу точку зору на історію, що трапилась в класі.

Звернення до владної газети

Очевидно, батьки залишились незадоволеними, а тому через кілька тижнів після публікації їхньої позиції в «Рівненській газеті», звернулися з листом в газету Рівненської обласної ради «Вісті Рівненщини». Зокрема в тому листі йшлося: «Нас обурює той факт, що на спростування брехні у журналістів… не знайшлося ані часу, ані місця в газеті, ані бажання вислухати іншу сторону».

– Після того, як я дізнався про лист «Вістям Рівненщини» і прочитав його, я зрозумів, що в організаторів батьківського листа основна мета не висвітлити свою позицію, а висвітлити своє обурення і образити матір, яка розповіла історію про збір грошей на шафу, – коментує Володимир Торбіч. – Очевидно, дехто сприйняв слова матері, як плювок у свій бік і для нього важливо було плюнути у відповідь більшою кількістю слини. Оскільки «Рівненська газета» і «Агентство» не захотіли грати роль плювачки, то батьки звернулись у газету обласної влади. А редактором цієї газети є чиновниця, яка давно має на мене зуб, не виключено, що саме тому до неї і звернулись.

Звинувачення журналіста

Як розповів головний редактор Рівненського агентства журналістських розслідувань, у 2008 році «Агентство» зняло і випустило в ефір телекомпанії «Рівне 1» цикл телепрограм «Земля на халяву», в яких висвітлювались зловживання чиновників із землею рівнян. Одна з програм цього циклу на професійному журналістському конкурсі визнана кращою антикорупційною регіональною програмою в Україні. Була серед цих програм і та, де висвітлювались події навколо виділення земельної ділянки голові облради Олександру Данильчуку. В цій програмі зокрема показано, як тодішній прес-секретар пана Данильчука і нинішній редактор «Вістей Рівненщини» Світлана Стельмащук перешкоджала журналістам отримати коментар від голови облради.

– Отримавши листа, пані Стельмащук дала завдання своєму журналісту підготували його до публікації, – розповідає Володимир Торбіч. – Журналіст взяв також і в мене коментар, але до друку він не потрапив. Тому лист, де журналістів «Агентства» звинувачують у однобокості, вийшов не лише без нашого коментаря, але й без коментаря сміливої матері, яка не побоялась виступити проти системи збору коштів, за що на сторінках владної газети була облаяна.

Головний редактор «Агентства» вважає, що якби «Вісті Рівненщини» справді хотіли б висвітлити цю конфліктну тему як належить, то провели б дослідження, щоб з’ясувати, чому в листі стільки образ і звинувачень і чи обґрунтовані вони.

– У цьому випадку йдеться не лише про непрофесійність дій чиновника, яким є редактор обласної газети, а про незаконність її дій, – вважає Володимир Торбіч. – Маючи коментар того, кого звинувачували, редактор «Вістей Рівненщини» свідомо не подала його, чим підтвердила інше зловживання, передбачене вже кримінальним кодексом – переслідування журналіста за виконання професійних обов’язків, за критику. Такий злочин зокрема передбачає вчинення службовою особою (чиновником) дій, які спрямовані на ущемлення чи обмеження прав, свобод та законних інтересів журналіста, цькування його, поширення неправдивих відомостей, чи відомостей, що ганьблять честь і гідність журналіста, компрометують його тощо.

З цими звинуваченнями Володимир Торбіч звернувся із заявою в прокуратуру, щоб правоохоронці перевірили дії редактора «Вістей Рівненщини» на причетність до злочину передбаченого частиною 2 статті 171 Кримінального кодексу України.
– Історія Рівного не знає такого, щоб була покарана людина, наближена до діючого голови обласної ради, – говорить Володимир Торбіч. – Але мій обов’язок як журналіста і громадянина не закривати очі на зловживання тих, хто живе за рахунок платників податків.

коментарі
Світлана СТЕЛЬМАЩУК, головний редактор газети Рівненської обласної ради «Вісті Рівненщини»:
– До редакції газети «Вісті Рівненщини» з відкритим листом звернулися члени батьківського комітету із закликом до редакції «Рівненської газети» у зв’язку з тим, що на її сторінках був опублікований матеріал, в якому за їх словами, було неправильно проінформовано громадськість про їхнього класного керівника. Але так як у «Рівненській газеті» їх відкритий лист не опублікували повністю, а лише вирвали слова з контексту, вони були змушені звернутися у інші ЗМІ. Тому їх відкритий лист розмістили на сторінках «Вістей Рівненщини». Я доручила журналісту дібрати до нього коментарі Дмитра Тарасюка, Сергія Штурхецького, Тетяни Солнцевої. Коментар Володимира Торбіча не публікували, бо у назві листа звучало звернення саме до редакції «Рівненської газети». Отже, і коментар взяли саме у її редактора.

Василь БУРЧЕНЯ, журналіст газети «Вісті Рівненщини», який готував лист батьків до друку:
– Редакція отримала і облікувала коментарі до відкритого листа ті, які вважала за потрібне.

У прокуратурі Рівненької області повідомили, що дійсно, до них 13 травня цього року надійшла заява від Володимира Торбіча і знаходиться зараз на розгляді.


КОМЕНТАРІ

Всі коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію, яку не встигли видалити чи пропустили адміністратори. Якщо у вас є докази, що наведені в коментарях факти не відповідають дійсності – звертайтесь на редакційну пошту з конкретними зауваженнями і коментарі будуть адміністровані. Разом з тим нагадуємо, що згідно із українським законодавством, ніхто не може бути притягнутий до відповідальності за оціночні судження.

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях грубощі щодо інших учасників дискусії та наклепи (поширення завідомо неправдивдивої інформації, яка порочить іншу особу) - можуть бути забанені адміністратором

Розслідування

Рівненщина

Волинь

Консультації

в Україні та світі

вгору