РІВНЕНЩИНА

Рейтинг рівненських газет: хто найбільше заробляє на передвиборчій «джинсі»

23.10.2015, 17:58      Анна Калаур, «Четверта влада»      Переглядів: 1684

Напередодні виборів Рівненські газети вбраються у політичну рекламу та «джинсу». Усі фото Рівненського агентства журналістських розслідувань

Передвиборча гонка для більшості медіа є періодом, коли можна не лише підзаробити, а й відпочити. Адже напередодні виборів ЗМІ поширюють матеріали, які готують прес-служби політичних партій та кандидатів, «експерти», будь-хто, крім самих журналістів. Особливо це стосується преси, адже закон дозволяє газетам відводити на політичну рекламу впродовж виборчого процесу 20 відсотків обсягу друкованої площі кожного номера.

Як цей закон виконується і хто найбільше вводить в оману своїх читачів перевіряла Анна Калаур з Рівненського агентства журналістських розслідувань для СorruptUA.org

Джинса  це політична корупція  експертка

Якщо окремі газети вирішують заробляти чесно і відмічають агітацію позначками «передвиборна агітація», «політична реклама», то є й ті, хто намагається видати замовні матеріали за журналістські. Таку немарковану рекламу прийнято називати «джинсою».

– Політична реклама, згідно закону, має бути маркована словами «політична реклама», або «політична агітація», якщо йдеться про газетний матеріал – це має бути маркування біля статті, це не має бути зірочка чи інший шрифт, – розповідає для Громадського радіо виконавчий директор Інституту масової інформації Оксана Романюк. – Читач має чітко це бачити. Так само і з телебаченням, має бути маркування на телеекрані. Але в нашій дійсності політична реклама розміщається безпосередньо в новинах – це називається «джинса», або журналістська корупція. Новина, це коли інформація подається збалансовано, коли є дві точки зору, коли розказується про багатьох кандидатів, щоб людина змогла зробити свій вибір.

«В нашій дійсності політична реклама розміщається безпосередньо в новинах – це називається «джинса», або журналістська корупція», – виконавчий директор Інституту масової інформації Оксана Романюк.

У вересні, у день пам`яті Георгія Гонгадзе та інших загиблих журналістів, рівненські медійники підписали Меморандум професійної чесності: пообіцяли не поширювати «джинсу». Подивимось, як окремі з них дотримали своє слово.

ЧЕТВЕРТА ВЛАДА проаналізувала минулотижневі випуски (за 15-16 жовтня – ред.)  семи рівненських газет і порівняла їх за вмістом джинси.

Під прицілом опинилися незалежні та комунальні обласні видання, які існують на ринку щонайменш десять років: «ОГО», «Рівне Експрес», «Вільне слово», «Рівне вечірнє», «Сім днів», «Рівне ракурс» та «Вісті Рівненщини». Почнемо з газет, які містять найменше прихованої реклами.

7. У «Семи днях» сердобольні рівняни просять мера захистити місто від кримінальних кланів

На сторінках свіжого примірника тижневика «Сім днів», який часто хвалить рівненський мер Володимир Хомко, промаркували майже всю рекламу. Не так як минулого разу.

Натомість на 10 із 20 сторінок видання міститься політична реклама. А це 50% усього контенту. У той час як закон дозволяє тижневику лише 20% площі займати політичною рекламою.

Навіть не дуже уважний читач помітить, що тижневик «засіяний» політичною рекламою і майже не містить журналістських матеріалів. При цьому переважна більшість політичної реклами маркована як слід – підписано, що це «передвиборна агітація». Натомість є три матеріали, щодо яких газета припустилася введення в оману своїх читачів.

Так, на другій сторінці, під скромною галочкою та підписом «Потрібен ваш голос» «сердобольні рівняни» розказують як страшно стало жити у світі. Одне спасіння в тому, щоб Рівне не опанувала загальнодержавна криза, не розпочалася «бурштинова вакханалія» та не захопили «кримінальні клани» – підтримати на виборах діючого мера, який усіх «захистить» від біди.

На 3-й сторінці видання, серед щільно розміщеної передвиборної  агітації є ще один умовно-маркований «джинсовий» матеріал авторства прес-служби ВО «Батьківщини» розділений на дві частини.

«Джинса» на сторінках тижневика «Сім днів»

«Рейтинг» «Батьківщини», не містить інформації про можливу статистичну похибку , розмір та спосіб формування соціологічної вибірки опитаних, методу опитування, точного формулювання питань, можливої статичної похибки, що є обов’язковим, згідно ч.1-2 ст. 53 Закону «України Про місцеві вибори».

У матеріалах від політсили теж немає маркування «передвиборна агітація», натомість є галочка і надпис «Потрібен ваш голос». Лиш на передостанінй сторінці тижневика дрібним шрифтом є пояснення, що подібними галочками маркуть рекламні матеріали. До речі, ідентичні публікації про «Батьківщину» містить «Рівне Експрес»«Рівне вечірнє».

Таким чином тижневик «Сім днів» посідає 7 сходинку, бо містить у цьому номері дві публікації з умовно-маркованою джинсою.

6. Газета «Вільне слово» піарить структуру «шефа»

У цьому виданні ознаки прихованої реклами містить матеріал, героєм якого є міський голова Костополя Євгеній Денисюк. У публікації, що належить перу Олександра Мамозова, йдеться начебто про співпрацю з міжнародними партнерами. Але автор, між іншим, не забуває похвалити мера Костополя.

«Джинса» на сторінках  «Вільного слова»

Радикали у «Вільному слові» піаряться більш віртуозно. Думки «експерта» Василини Журавель слово в слово співпадають з твердженнями «політолога» Олега Лісного, який хвалить Радикальну партію Олега Ляшка на сторінках газет «Рівне вечірнє», «Рівне Ракурс», «Рівне Експрес», «Сім днів». Так само співпадають твердження Василини з публікацією Романа Лозового, який прославляє радикалів у газеті «Вісті Рівненщини». Цікаво чи є серед трьох «експертів» хоча б один справжній?

До речі, давно відомо, що «Вільне слово» є газетою сина екс- олови Рівненської ОДА – Василя Берташа, який йде на вибори до облради від «Опозиційного блоку». Екс-регіонал пропіарився лише у своїй газеті. 

Видання має 2 публікації з ознаками «джинси», як і тижневик «Сім днів». Проте обидві публікації мають авторів, які цілеспрямовано «ховали агітацію» у своїх матеріалах, навіть не поставивши жодної галочки, тому посідає 6-ту сходинку.

5. «Вісті Рівненщини» «джинсують» обережно

«Вісті Рівненщини» – газета Рівненської обласної ради. Ми аналізували примірник, що вийшов 16 жовтня.

Перша «джинса» у виданні від  «експерта» Романа Лозового. Він же Василина Журавель та Олег Лісний.

На Рівненщині люди з прізвищем Лозовий не лише йдуть в облраду від Радикальної партії Олега Ляшка,  а й піарять її у обласному виданні

Ознаки прихованої передвиборної реклами містить лайфова історія про очільника інфраструктури та промисловості в Рівненській ОДА, кандидата у депутати до Рівненської облради від БПП «Солідарність» Федора Мисюри.

У публікації пана Мисюру, в першу чергу, висвітлюють, як воїна АТО. Проте публікація також піарить кандидата напередодні виборів

«Вісті Рівненщини» мають дві «джинсові» публікації. Журналісти цілеспрямовано «ховали» політичну рекламу і одна з публікацій займає цілу шпальту. Тому видання займає 5 сходинку в рейтингу.

4. «ОГО» ховає джинсу за «чорним квадратиком»

Рівненська «ОГОшка», як її часто називають, має цілий інтерв`ю-проект «Думки вголос» з Віталієм Голубєвим, де «відомі і впливові» висловлюються. Звичайно ж за таку приховану рекламу, яка займає цілу шпальту, газеті платять. І видання цього не приховує, а й навіть заохочує кандидатів «заявити про себе» .

Публікація формально не порушує законодавства, бо містить мало кому помітну позначку «чорний квадратик», яка дозволяє уникати юридичної відповідальності. Публікацію з такою позначкою медіа-експерти класифікують як «умовно-марковану джинсу».

У свіжій газеті є інтерв`ю з кандидатом у мери, чинним міським головою Костополя Євгенієм Денисюком. У матеріалі йдеться про життя-буття кандидата, його досягнення на посаді мера, про місто, плани і таке інше. Рекламність метеріалу автори позначили «чорним квадратиком» в кінці матеріалу.

Але у «ОГО» є й більш віртуозна «джинса» – зовсім не маркована. У рубриці «ЖИТТЯ» (на 7 ст. – ред.) більшу частину шпальти займає інтерв`ю з кандидатом у депутати до Рівненської обласної ради Петром Головайчуком, який наразі представляє інтереси Гощанського району у облраді.

Розмова, яку  з кандидатом проводить «безіменний журналіст», рясніє передвиборчими обіцянками, звітами про виконану  роботу, опублікували навіть список завдань, які ставить перед собою кандидат на наступний термін

«Джинсові» матеріали у «ОГО»

Так само «чорний квадратик» захищає рекламний матеріал від лідера «Правого сектора» на Рівненщині Романа Коваля.

У  публікації, яка не має автора, уривками подано думки пана Коваля

Ми знайшли у свіжій газеті «ОГО» 3 матеріали з ознаками прихованої реклами.

3. «Рівне ЕКСПРЕС» захищає себе передруками

На шпальтах газет часто з`являється псевдоаналітика маловідомих авторів, що підписуються «політологами», які надають начебто експертну оцінку тої чи іншої події під кутом, вигідним для однієї з політичних сил.

У свіжій газеті «Рівне ЕКСПРЕС» таких «експертів» двоє: вже згадуваний «політолог» Олег Лісний, який агітує за Радикальну партію Олега Ляшка, а також член Національної спілки журналістів України Петро Давидюк, який піарить кандидата на посаду мера Рівного Дмитра Якимця і засуджує дії чинного міського голови, кандидата на цю ж посаду, Володимира Хомка

Публікації, що видають прихильність  «експертів» до певних політичних сил, у кількох виданнях розміщені у такому ж порядку

Такі ж немарковані політичні матеріали є на сторінках газет «Рівне Ракурс» та «Рівне вечірнє».

Чергові «граблі», на які наступило не одне рівненське видання – це ряд «прохомківських» передруківок з мережі.

 

Перші «граблі» це передруківка про конкурс фтожаб. Матеріал на фото, що міститься праворуч зверху передрук запису з Фейсбуку, матеріал, що нижче стосується кандидата в депутати до Рівнеради Святослава Євтушенка, який начебто «передав усю базу рівнян для Якимця». На підтвердження гучних тверджень автори не наводять жодних аргументів.

Фотожаби подані однобоко, адже у кількох рівненських газетах ця передруківка містить ілюстрації, які агітують проти кандидата в мери Рівного Дмитра Якимця.

Також «Рівне Експрес» поширила повідомлення в соцмережі журналістки Тетяни Закордонець. Передруківка містить ознаки прихованої реклами мера Рівного Володимира Хомка.

Точно така ж підбірка трьох передруківок є у газеті «Рівне Ракурс»

Чому це джинса? Не зважаючи на те, що газета передрукувала готові записи з інтернету, сама підбірка є однобокою. Про «джинсовість» також свідчить те, що точно такі ж передруки містяться в кількох рівненських ЗМІ і розміщені вони в такому ж дусі. Навряд чи редактори домовлялися влаштували флешмоб.

Окрім «Рівне ЕКСПРЕС»  згадані передруки, що мають ознаки джинси містять газети «Рівне Вечірнє» та «Рівне Ракурс».

Не забули у цьому виданні без маркування подати «джинсу» про рейтинги «Батьківщини», про яку ми вже писали, аналізуючи тижневик «Сім днів».

Поряд із телепрограмою у «Рівне Експрес» розмістилась публікація-звернення кандидата до Рівненської облради Сергія Штурхецького від БПП «Солідарність».

Журналісти «забули» промаркувати політичну рекламу, що розміщена вздовж шпальти. До речі, у газеті «Рівне вечірнє» ідентичну політичну рекламу промаркували належним чином.

На сторінках свіжої  «Рівне Експрес» ми знайшли 8 матеріалів з ознаками прихованої реклами.

2.  «Рівне Ракурс» − ховає «джинсу» за «зірочкою»

Ледь помітним знаком, яким, очевидно намагаються уберегти газету від юридичної відповідальності, на сторінках видання маркують політичну рекламу в газеті «Рівне-Ракурс». Проте не всю. Без «зірочки» на 2-й сторінці опублікували матеріал, що агітує за кандидата в мери Рівного Дмитра Якимця та команду «Громадського контролю».


Немаркована політична реклама

Так само «без зірочки» на 4-й сторінці розмістили «зірковий» матеріал з кандидаткою до Рівненської обласної ради від Радикальної партії Олега Ляшка Оксаною Лозовою. У цьому «інтерв`ю», без питань, саме такий жанр присвоїли публікації  в анонсі на головній сторінці,  пані Оксана рекламується.


«Я – не політик. Мені не властиві політичні амбіції», – пише Оксана Лозова, яка прагне стати депутатом Рівненської облради

До речі, в газеті сказано, що «редакція не завжди поділяє думку авторів статей». Напевно, саме тому інтерв`ю головна радикалка Рівненщини провела «сама з собою», а публікація залишилась без автора.

На цілу шпальту у «Рівне Ракурс» розмістили «джинсу», що агітує за рівненський «Прогрес». Загалом публікація про «боротьбу з корупцією» та прес-конференцію яку у Рівному нещодавно провів Валентин Наливайченко. Але «між рядками» хвалять місцевих кандидатів від «Прогресу». У ліді проскакують «дифірамби» на честь кандидатів до Рівненської облради Олега Вавровського та Анатолія Сидорука.


На цілій шпальті у цьому виданні розписали, сховавши за ледь помітною зірочкою в кінці тексту, чому слід голосувати за діючого мера.

Також, тут, як і в «Семи днях» не забули нагадати, що тільки діючий мер врятує місто від міфічних «кримінальних кланів»

У газеті «Рівне ракурс» ми знайшли 11 публікацій, не рахуючи немаркованих банерів на титульній сторінці, що мають ознаки «джинси».

 1. «Рівне вечірнє» − королева «джинси» серед місцевих видань

У «вечірці» «джинса» починається з 6-ї сторінки.

Спочатку знайомий вже «експерт» Олег Лісний рекламує радикалів, а поряд без відповідного маркування джинсує кандидат в мери Рівного Олександр Лащук.

На цілу шпальту у рубриці «Актуально» розмістили інтерв`ю з кандидатом у депутати Рівнеради від «Громадського контролю» Святославом Євтушенком, який наразі є депутатом Рівненської міської ради. На сусідній шпальті так само джинсують експерти від «Громадського контролю».

 

«Джинса» команди Дмитра Якимця

«Джинсовість» матеріалу з паном Євтушенком зокрема видають цитати накшталт «Євтушенто робить все для того, щоб місто прибиралося вчасно і якісно».

У рубриці «Коментарі» є дві публікації, що мають ознаки прихованої реклами від ГО «Рівненський громадський контроль». 

Одна із них є коментарем заступника помічника голови Рівненської облради, а за сумісництвом голови ГО «Рівненський громадський контроль» Олексія Ороса. Інша від кандидата в депутати, активіста цього ж об`єднання, Сергія Герука. Обоє розмірковують над питаннями, що стосуються виборів.   

Тут же діючий депутат Рівнеради і кандидат на те, щоб продовжити цю діяльність Олександр Бабат розповідає про свої хвилювання. Без жодної позначки, що це реклама, хоч подібний матеріал у «Семи днях» маркований як політична агітація.

Ще одним коментатором на пів-шпальти виступив лідер ВО «Свобода» Олег Тягнибок.


Агітаційний матеріал не марковано належним чином, автором є прес-служба політичної сили ВО«Свобода»

на 12-й сторінці немаркований матеріал на підтримку Дмитра Якимця, який зустрічався і в інших ЗМІ - про «Піар на брехні».

На 13 сторінці видання є «джинсовий» матеріал авторства Юрія Зінченка. Прочитавши публікацію, читач дізнається чому Президента Петра Порошенка і заодно політичну силу «Солідарність» «несправедливо» критикують  і познайомиться з рейтингом Київського міжнародного інституту соціології, який показує, що рейтинг «популістів» спадає.


Пан Зінченко забув вказати кількість опитаних та статистичну похибку, а публікація передвиборчих рейтингів без таких даних є порушенням законодавтва

Уважний читач помітить, що точно такими ж є вихідні дані ще одного рейтингу від «Батьківщини» , що міститься на 11-й сторінці газети «Рівне вечірнє» (див. публікацію такого рейтинку, вище, у аналізі тижневика «Сім днів» ред.). Однакові дати (з 17 по 27 вересня) один і той самий інститут, який проводив опитування. «Рейтинг» у обох публікаціях подали уривками за логікою «що вигідно те покажу»

Нагадаємо, що газета «Рівне вечірнє» не вперше публікує сумнівні рейтинги.

Наступна «джинса» від «вечірки» агітує за Українське об`єднання патріотів «УКРОП» та громадську ініціативу «Країна вільних міст».


Автор − Наталія Біла у позитивному світлі висвітлює «укропівців», каже, що вони обіцяють «не косметичний ремонт, а повну перебудову» держави, її «перезаснування»

Ще одна немаркована передвиборча реклама у «Рівне вечірнє» від Голови обласної Економічної спілки підприємців Анатолія Місяченка, яку у «Сім днів» промаркували.


Немаркована політична реклама у «Рівне вечірнє»

Таким чином минулого четверга, 15 жовтня, «Вечірка» встановила «джинсовий» рекорд тижня −  13 публікацій, що містять ознаки прихованої реклами.

Як розпізнати політичну «джинсу»

Про ознаки політичної джинси розповідає для osvita.mediasapiens.ua експертка Інституту масової інформації Олена Голуб.

Ознаки політичної «джинси»:

1) Серія матеріалів присвячена одному політику або політичній силі, більшість матеріалів не є суспільно важливими, можуть бути як позитивного, так і негативного характеру.

2) Один і той самий матеріал трапляється одночасно у кількох ЗМІ, притому у деяких він може знаходитись під плашками, які ідентифікують рекламу.

3) Матеріали, що легалізують дії певних політиків (незбалансовані, лише позитив), які можуть бути непопулярні у суспільстві.

4) Просування певної популярної у суспільстві ідеї певним політиком.

5) Експертні матеріали, що просувають певну політичну силу, політика або ж політичну ідею (теж незбалансовані і лише позитивні)

Нетипові ознаки (не завжди означають замовність матеріалу):

1) Матеріал висвітлює наміри політика, що наразі не підтверджені дією

2) Просування політичної ідеї

Загалом такі статті спрямовані на отримання політичних дивідендів.


КОМЕНТАРІ

Всі коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію, яку не встигли видалити чи пропустили адміністратори. Якщо у вас є докази, що наведені в коментарях факти не відповідають дійсності – звертайтесь на редакційну пошту з конкретними зауваженнями і коментарі будуть адміністровані. Разом з тим нагадуємо, що згідно із українським законодавством, ніхто не може бути притягнутий до відповідальності за оціночні судження.

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях грубощі щодо інших учасників дискусії та наклепи (поширення завідомо неправдивдивої інформації, яка порочить іншу особу) - можуть бути забанені адміністратором

Розслідування

Рівненщина

Волинь

Консультації

в Україні та світі

вгору