РІВНЕНЩИНА

Автомобіль, майже півмільйона та 240 квадратів у центрі: як рівненські депутати витрачають гроші громади

23.12.2011, 00:00      Світлана Калько, Володимир Торбіч, Катерина Іванова, ІА «Рівненське агентство журналістських розслідувань»      Переглядів: 4242

На першу сторінку газети ставлять найважливішу або найцікавішу для читачів інформацію. Ось що часто на першу сторінку ставлять комунальні газети. Фото 4vlada.com

Так витрачаються кошти платників податків на комунальне ЗМІ, в якому мають право піаритися представники міської влади.

«Готуйте могорич!» – пожартував міський голова Володимир Хомко на адресу редактора тижневика «7 днів» після того, як депутати майже одноголосно схвалили програму фінансової підтримки комунального видання. Так, жартома, міські обранці виділили з міського бюджету на «свою» газету майже півмільйона гривень.

Щоправда, це трохи менше, ніж планували. У проекті рішення йшлося про 620 тисяч гривень бюджетних надходжень, а під час сесії, зваживши на коригування кошторису програми підтримки, вирішили виділити 470 тисяч гривень. Однак 99 тисяч гривень на придбання автівки для редакції залишили. Але при цьому вирішили, що авто використовуватимуть і депутати міської ради для своїх депутатських потреб. Голова фракції ВО «Батьківщина» у Рівнераді Любомир Гладун запропонував, щоб автомобіль працівники газети використовували не ввесь тиждень, а у певні дні, й брали його, наприклад, на півдня, решту часу щоб ним користувалися міські депутати. Відтак, як ділитимуть авто, і хто платитиме за пальне – поки невідомо. А щоб автівку вирізняли серед інших транспортних засобів, міський голова Володимир Хомко запропонував розмалювати її відповідним чином.

Він також гарантував усім депутатським фракціям рівний доступ для виступів на шпальтах газети. «Газета – не моя приватна власність. І я вам гарантую, що кожен депутат з будь-якої фракції може вільно виступити на сторінках газети про все, що вважає за потрібне, – запевнив пан голова. – А якщо в газеті щось робиться незаконно, то це має бути покарано». Таку емоційну відповідь міського голови спричинило запитання «свободівця» Олексія Бучинського, до редактора «7 днів» Людмили Мошняги, чи будуть у газеті друкуватися замовні матеріали проти партій. Пані Мошняга відповіла, що, мовляв, редакція працює у правовому полі й надає можливість виступити на сторінках газети усім депутатам.

Головний редактор комунальної газети Рівного Людмила Мошняга. Фото із сайту газети 7 днів

Коментуючи журналістові ІА «Рівненське агентство журналістських розслідувань» рішення щодо Програми економічної підтримки газети, головний редактор видання Людмила Мошняга зокрема зазначила:

– Цьогоріч у вересні ми перейшли поріг у 300 тисяч власних надходжень, а відтак, більше не можемо залишатися на єдиному податку (у зв’язку зі змінами в оподаткуванні з 1 січня 2012 року – ці слова редактора неактуальні – ред.). Тепер змушені сплачувати ПДВ, а це додаткове, і немале, фінансове навантаження. Тому ті, хто гадає, що нам живеться дуже добре, помиляється. А щодо виділених коштів, то вони значною мірою у бюджет і повертаються. Адже ми сплачуємо багато податків, нарахувань на заробітну плату, соціальний захист журналістів. Тому дотаційні кошти навіть не встигають за нашими видатками.

До речі, тільки видатки на зарплатню працівникам редакції у 2012 році, відповідно до кошторису Програми підтримки, складуть понад півмільйонну суму – 435,6 тисячі гривень, плюс 160,4 тисячі нарахувань на зарплатню.

Хоча, редакція тижневика розраховує заробити й власні кошти – 421,3 тисячі гривень, як зазначено у кошторисі Програми. До того ж, 60 тисяч гривень (у тому числі ПДВ – 10 тисяч гривень) планує отримати від політичної реклами.

Утім, про певні преференції (і не тільки фінансові) газеті, яку чомусь депутати вважають «своєю», хоча вона утримується не з їхніх кишень, а за кошти платників податків, все ж таки говорити можна. Наприклад, наприкінці сесії секретар Рівнеради Андрій Грещук закликав депутатів підтримати газету особисто, оформивши передплату на неї. До речі, це можна було зробити одразу при виході з сесійної зали. Там за столиком розташувалася працівниця редакції, яка оформляла передплату. Цікаво, як відреагували б на це депутати, якби там розташувався представник іншого рівненського видання?

Слід також зазначити, що окрім коштів на фінансування газети міської ради, яка висвітлює діяльність органів місцевого самоврядування, щороку міська рада Рівного додатково виділяє кошти на висвітлення своєї діяльності на телебаченні та в інших друкованих виданнях. Наразі про ці суми на 2012-й рік поки що нічого невідомо.

Від редакції Агентства:

Близько півмільйона, 240 квадратних метрів у центрі міста, преференції з передплатою. Так витрачаються кошти платників податків на комунальне ЗМІ, в якому мають право піаритися представники міської влади. Оскільки міський голова Рівного Володимир Хомко називав себе у передвиборчій агітації європейським менеджером, то дивним видається його цілковита підтримка такому пережитку радянської доби, як комунальні ЗМІ. Ось що сказано у посібнику про самоорганізацію журналістів, виданому за підтримки Організації безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ):

«Влада може оптимально сприяти саморегулюванню ЗМІ шляхом заборони державної власності на засоби масової інформації…».

Для тих, хто захоче побавитися в софістику і сказати, що міська рада це орган місцевого самоврядування, а не державний орган – влада є владою, як би хитромудро її не назвали.

На жаль, депутати не поцікавились чи доцільно витрачати кошти на газету такого штибу, яких у Європі просто немає – оскільки це суперечить принципам існування вільної преси. Забули вони і результати роботи депутатської комісії міської ради минулого скликання (створену у червні 2010 року, в яку входили, зокрема нинішні депутати – Василь Харковець, Анатолій Чугуєвець та Сергій Паладійчук), яка вивчала фінансово-господарський стан газети «7 днів». Комісія з’ясувала, зокрема, що протягом багатьох років газета мала низький тираж, була і залишається збитковою (вартість примірника – одна гривня, собівартість – 3,38 грн.), штат газети «роздутий», автомобіль газети близько трьох років був несправним, однак водій отримував зарплату і газета платила за оренду гаража. Тобто комунальною газетою керували так само як і тими ЖЕКами, які міська рада ліквідувала за «профнепридатність». За статутом, Рівнерада може без проблем ліквідувати збиткове підприємство, яке фактично не виконує місію вільної преси (служити суспільству, а не владі) і зберегти мільйони громади для більш важливих речей (хоча б для реформування галузі ЖКГ).

У міській програмі розвитку інформаційного простору на 2012 рік, яку готував для депутатів відділ інформаційно-аналітичного забезпечення (керівник – колишній журналіст «Радіо-Трек» Олесь Лопачук) наведена відверто неправдива інформація. Зокрема там говориться про найбільш помітні друковані видання Рівного і першим таким виданням називають – «7 днів», яка за накладом мала б стояти десь у хвості рівненських ЗМІ. Очевидно, депутати не надто розбираються в тому, чи потрібна їм комунальна газета і не надто цим цікавляться, тому їм можна легко навішати локшини. А коли сам «європейський» міський голова Рівного каже, що газета треба, то як не повірити. Для громадян, які воліють знати думку фахівців, Рівненське агентство журналістських розслідувань попросило медіа-експертів оцінити стан комунальної преси в Україні:

Всі 4 фото - 4vlada.com

Олег Хоменок, старший радник з питань друкованих ЗМІ Міжнародної громадської організації «Інтерньюз-нетворк», медіа-тренер:

– Комунальні видання дуже залежні від місцевої влади, тому казати про професійні стандарти журналістики в них дуже важко. Комунальні видання такого типу, як у нас, в інших країнах є – в таких як Росія, Білорусь… В деяких країнах Європи є підтримка ЗМІ з місцевих бюджетів, але це робиться на тендерних засадах і це робиться державою задля підтримання конкуренції на малих ринках преси. Наприклад, в Швеції на регіональному рівні підтримуються ЗМІ другі після лідера ринку. Тобто для другої за величиною газети компенсується та частина коштів, якої їй не вистачає, щоб бути самоокупною. Це влада робить для того, щоб громада регіону мала не лише одне джерело інформації, а й альтернативне. Але професійні стандарти журналістики при цьому зберігаються на високому рівні і влада не має права втручатися в редакційну політику. Журналісти розуміють, що вони працюють не на владу, а на платників податків.

Валентина Самар, керівник Інформаційного прес-центру (Крим), власкор газети «Дзеркало тижня»:

– Треба дивитися на кожну комунальну газету окремо. Якщо вона виконує функції, потрібні людям, звичайно її треба підтримувати [читачам]. Але, я вже неодноразово казала, влада не повинна втручатися в цей процес, підтримуючи одних і не підтримуючи інших. Всіх треба відпустити на волю. Має існувати вільний ринок. Так само як існує вільний ринок у будівництві, продажі автомобілів, випічці хлібопродуктів… Ми так само є виробниками продукції – інформаційної. На вільному ринку самі споживачі визначать, потрібна ця газета, чи радіо, або телебачення чи не потрібна. А процес затягування роздержавлення ЗМІ вигідний тільки владі, якого б кольору вона не була. Усім потрібен медійний ресурс – вони його просто використовують.

Катерина Лаба, директор Інституту розвитку регіональної преси (Київ):

– На мій погляд, комунальні ЗМІ не виконують функцію служіння суспільству, тому що їхні засновники – місцеві органи влади і самоврядування часто диктують їм редакційну політику. Зазвичай редакції працюють неякісно і справа навіть не в тому, що вони не висвітлюють гострих суспільних проблем, вони часто не можуть якісно написати навіть про те, що не є для них політично небезпечним: про розклад поїздів, ресторан чи магазин за рогом. У такому вигляді, як вони є зараз, їх не повинно бути.

Сергій Гузь, секретар Незалежної медіа-профспілки України, член Комісії з журналістської етики (Київ), має досвід роботи у комунальній газеті:

– Наші комунальні ЗМІ виникли замість партійних ЗМІ, які існували за радянських часів. Коли компартійні ЗМІ ліквідували, то місцева влада створила собі нові – комунальні засоби масової інформації. Але, по суті, там дуже часто залишились люди того самого формату, як в партійних виданнях, і функції вони виконують ті ж самі – пропагандистські. Вони пропагують ту чи іншу владу. В цьому сенсі вони неефективні, вони не виконують потреби громади. Інша проблема в тому, що в нас громада, як така, не може засновувати ЗМІ – вона делегує це право депутатам. Тому всі проблеми, які є в секторі комунальних ЗМІ, я б поклав на депутатів місцевих рад.

ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ:

Редактор Рівненського агентства журналістських розслідувань подав позов на комунальну газету обласної ради за приховування інформації

Засоби масової інформації Рівненської області

Рівненська преса владу не пресує


КОМЕНТАРІ

Всі коментарі – це не редакційні матеріали, не мають попередньої модерації, суб’єктивні повідомлення і можуть містити недостовірну інформацію, яку не встигли видалити чи пропустили адміністратори. Якщо у вас є докази, що наведені в коментарях факти не відповідають дійсності – звертайтесь на редакційну пошту з конкретними зауваженнями і коментарі будуть адміністровані. Разом з тим нагадуємо, що згідно із українським законодавством, ніхто не може бути притягнутий до відповідальності за оціночні судження.

Коментатори, які допускатимуть у своїх коментарях грубощі щодо інших учасників дискусії та наклепи (поширення завідомо неправдивдивої інформації, яка порочить іншу особу) - можуть бути забанені адміністратором

27.05.2013, 01:21 130.185.61.*** Дмитрий
Юрию чмоШняге:\nСогласен \"помщником\" за четверть ляма!
27.03.2013, 19:21 178.76.204.*** Юрий
Теперішній редактор Семи днів выстрадал и на себе вынес все щё було за двадцать лет с Украиной. И нечего упрекать Л.Мошнягу. Она плохого в сердце не держит!Лучше бы помшником стал!Это я Володимиру 95.111.225*
27.03.2013, 19:14 178.76.204.*** Юрий
Я очень рад за Украину. Особенно за Рiвно, где редактором комунальної газети с удовольствием трудится Людмила Мошняга. Сочетание ума, красоты и женственности, соединённое Богом с любовью к Украине, вызывает у меня неподдельную радость и уважение. Так думать,правильно излагать и предавать свою мысль на бумаге могут немногие в пост советском пространстве. На правильном русском язвке в России мог изъясняться только покойный академик Лихачёв. Вот такое вам сравнение! Людмила Мошняга - достоянике Украины! Берегите ей, пожалуйста!
27.12.2011, 09:25 91.209.118.*** Володимиру
Ащо,ця редактресса-видатна журналістка,яскрава особистість? Тебе ми знаємо,її-ні....
26.12.2011, 18:46 95.111.225.*** Володимир
Не думаю, що доречно говорити про чиюсь комплекцію. Теперішній редактор Семи днів раніше працювала у газеті Вільне слово, яка до 2005 була газетою облдержадміністрації Сороки, а потім перейшла під крило Партії регіонів. Тепер її основний власник депутат Рівнеради і син губернатора Мирослав Берташ. Більше про це тут: http://4vlada.com/investigations/4674/
26.12.2011, 16:57 91.209.118.*** авторам
Дуже правильно піднімаєте проблему.Чому ,за наші гроші, підтримують малотиражку,яка торгує фейсами тих,хто,в інший спосіб,не може зацікавити рівнян? А редактрессу Хомко ,своїй газетьонці,певно по власній комплекції підбирав?....

Розслідування

Рівненщина

Волинь

Консультації

в Україні та світі

вгору