Бюджетні кошти на рівненські ЗМІ: хто, кому і скільки

Кому платять з коштів платників податків, щоб послухати гімн і звернення Президента

Представники місцевих ЗМІ, що отримали найбільше коштів рівнян за допомогою Рівнеради. (Зліва направо) Головна редакторка газети «Сім днів» Людмила Мошняга, керівник «Рівне Ракурс» Володимир Конєв, директор «Радіо Трек» Микола Кульчинський, директор «Сфера-ТВ» Володимир Романюк, співвласник телерадіокомпанії «Ритм» Сергій Паладійчук
Джерело
Колаж фото з профілів у соцмережі Фейсбук, radiotrek.rv.ua, та архіву «Четвертої влади»

Кожного року рівненська міська влада на послуги ЗМІ витрачає сотні тисяч гривень. Ці гроші сплачують рівненські платники податків, тобто ми з вами. Так на публікації і ефіри рівненський міськвиконком та його управління у 2017 році  витратили  понад 760 тисяч коштів з бюджету.

Такі матеріали можна назвати «джинсою» – прихованою рекламою. У них часто відсутнє маркування про оплату за їх підготовку і оприлюднення. А зараз детальніше про те хто, кому і скільки.

У 2017-му Рівненський міськвиконком обрав для поширення своєї проплаченої інформації чотири видання, а саме: «Радіо Трек», газету «Рівне Ракурс», телекомпанії «Сфера ТВ» та «Ритм». На це з бюджету не пошкодували майже 250 тисяч гривень. 

Найзатребуванішим виявився телеканал «Сфера ТВ»: на його екрані вийшли 62 програми на суму 138 тисяч 265 гривень (середня вартість сюжету – понад 2 тисячі гривень).

З ким спілкується директор радіо за кошти рівнян – невідомо

Найдорожче цінують свою роботу на «Радіо Трек». За 40-ка хвилинні програми тут отримали по 7 тисяч гривень за кожну

Микола Кульчинський
Директор «Радіо Трек» Микола Кульчинський. Фото radiotrek.rv.ua

Журналістка «Четвертої влади» запитала директора «Радіо Трек» Миколу Кульчинського, що це за ефіри, з ким спілкувалися, на які теми і чому так порівняно дорого (спілкувалися через фейсбук-повідомлення).

– Ми робимо 10-ки (десятки інтерв'ю з посадовцями та депутатми міської ради) щороку, ми висвітлюємо десятки заходів різних управлінь, оперативно інформуємо населення про перекриття вулиць, відкриття станцій обігріву, збір чи видачу допомоги в різних місцях тощо, – каже директор «Радіо Трек» Микола Кульчинський і запевняє, що комерційна вартість того, що вони роблять для міста, в десятки та сотні разів перевищує «ті мінімальні кошти, які не покривають навіть виробничих потреб за надання усіх послуг, що їх вони надають місту».

Уточнююче питання журналістки «прошу просто сказати з ким були ці ефіри і про що. Чи ці акти – то фікція, і конкретних матеріалів за ними не стоїть, а мається на увазі купа всякої необлікованої роботи ваших журналістів?» – залишилося без відповіді.

У прес-службі міської ради, конкретних тем ефірів також не мають, повідомляють тільки, що «виготовляли та транслювали радіопрограми з метою висвітлення актуальних для міського господарства питань». Також не називають конкретних імен лише зазначають, що в ефірах брали участь керівники виконавчих органів Рівненської міської ради та міський голова. 

Плани та мрії мера за півтора десятки тисяч у малотиражній газеті

Наступним у наше поле зору потрапило видання «Рівне Ракурс». Аби рівняни почитали, які у нас чудові дороги, місцева влада не пошкодувала трохи більше ніж 2 тисячі гривень за матеріал «У Рівному - найкращі дороги серед обласних центрів» у газеті «Рівне Ракурс». 

А щоб почитати про роздуми міського голови про Рівне і не тільки, рівняни заплатили понад 15 тисяч. Ось Володимир Хомко розповідає, як «ми у місті все робило планомірно», за три з половиною тисячі гривень. А тут можна прочитати про місто, плани і мрії Володимира Хомка за шість з половиною тисяч за публікацію. Жодного маркування, що за ці матеріали ЗМІ отримало кошти з міського бюджету – немає (принаймні у інтернет-версії видання).

А за публікацію «Рейтинг міст, де комфортно жити», місцева влада заплатила «Рівне Ракурс» майже сім тисяч гривень.

Як виконком обирав ЗМІ

Журналістка «Четвертої влади» поцікавилася за яким принципом виконком обирав ЗМІ для співпраці, зокрема, які показники ЗМІ бралися до уваги.

З відповіді на інформаційний запит дізнаємося, що у 2017 році, на виконання заходів Міської програми розвитку інформаційного простору, за результатами допорогових закупівель, через систему електронних закупівель «ProZorro», були укладені договори з телерадіокомпаніями «Сфера-ТВ» та «Ритм».

У рівненському виконкомі також пояснили, що оскільки сума закупівлі послуг радіомовлення була менше 50 тисяч гривень, то відповідно до чинного законодавства, підписали договори з ТОВ «Радіо Трек», як з першою місцевою та найпопулярнішою FM-радіостанцією у регіоні, та з ТОВ «Видавнича Група «Ракурс». Пояснення, за яким принципом до списку потрапила газета «Рівне Ракурс», ми не знаходимо.

На питання чи надсилалися запити від Рівненського виконкому для співпраці іншим ЗМІ, відповіли, що ні: «виконавчий комітет Рівненської міської ради не надсилав запитів щодо співпраці у ЗМІ Рівного».

Звернення Президента і гімн на радіо – також за кошти рівнян

В управлінні культури і туризму витрати на оплату послуг ЗМІ склали майже 220 тисяч гривень. А ви знали, щоб послухати Державний Гімн України і звернення Петра Порошенка під час зимових свят на «Радіо Трек», рівняни з власної кишені заплатили тисячу гривень.

Загалом послуги радіокомпанії обійшлися для управління культури і туризму у 83 тисячі 296 гривень. Анонси про проведення різноманітних культурних заходів у місті, наприклад: «Бульба Фест», «Рівне. Літо. Музика», «Різдвяні переспіви»,  «Арт-проект «Весна Івасюка»…, це ще мінус більше ніж 80 тисяч гривень.  А одна (п'ятигодинна) трансляція на телеканалі  «Рівне 1» та 130 інших роликів обійшлися ще у 27 тисяч.

Пальма першості любові влади до місцевих ЗМІ – у комунальної газети

Найпопулярнішим виданням у міської влади є комунальне підприємство «Редакція газети «Сім днів» Рівненської міської ради. На платні матеріали на шпальтах газети рівняни з власного гаманця витратили близько 85 тисяч гривень, а на БЕЗКОШТОВНУ передплату – ще 200 тисяч гривень. До речі, передплату здійснило управління праці та соціального захисту населення.

В управлінні економіки міста на платні послуги ЗМІ витратили 30 тисяч гривень. Зокрема статті «Целофанова пошесть», «Важко переучувати, вчити екологічної грамоти треба змалку», «Домашній Чорнобиль» обійшлися рівнянам по понад 5 тисяч гривень кожна. У газеті зазначають, що «публікації циклу «Довкілля» здійснюються за сприяння відділу екології міського управління економіки».

Більш детальніше скільки і кому дивіться у таблиці:

Розпорядник коштівОтримувачСума

1

Виконавчий комітет Рівненської міської ради

Всього витрачено на ЗМІ247 814,5
«Сфера ТВ»138 265
Телекомпанія «Ритм»44 550
«Радіо Трек»35 000
Газета «Рівне Ракурс»29 999,5

2

Управління культури і туризму

Всього витрачено на ЗМІ219 854,48
«Радіо Трек»83 296
ПП «ТАІР-РІВНЕ»(«П'ятниця», «Ретро ФМ», «Наше радіо»)36 276,08
Телеканал «Рівне 1»27 000
Телекомпанія «Ритм»26 000
ПАТ «НСТУ "Рівненська РД"»19 900
ФОП Хрополець О. С.«Хіт ФМ», «Люкс ФМ», «Рівне.FM»12 112,4
«Сфера ТВ»8 360
ПП РПЦ «Терра-У» («Хіт ФМ», «Наше радіо», «Люкс ФМ», «Радіо П'ятниця»)3 710
ФОП Шарафан О.О. («Перець ФМ», «Наше радіо»)2 200
Газета «Сім днів»1 000

3

Управління праці та соціального захисту населення

Всього витрачено на ЗМІ216 283,18

Газета «Сім днів»

15 360
200 923,18 (передплата)

4

Управління комунальною власністю

Всього витрачено на ЗМІ39 351,8
Газета «Сім днів»34 851,8
«Вісті Рівненщини»4 500

5

Управління у справах сім'ї, молоді та спорту

Всього витрачено на ЗМІ5 600
«Радіо Трек»4 600
Сайт «Рівне 1»1 000
6Управління економіки містаГазета «Сім днів»30 000

7

Управління транспорту і зв'язку

Всього витрачено на ЗМІ1 756,6

Газета «Сім днів»

506,6 (передплата)
1 250

8

Управління житлово-комунального господарства

Всього витрачено на ЗМІ1 702
«Рівне вечірнє»400
Газета «Сім днів»1 302

9

Управління земельних відносин

Газета «Сім днів»

1 129,98

10Управління торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговуванняГазета «Сім днів»300
Загальна вартість763 792,54

В управлінні капітального будівництва виділили на послуги ЗМІ (газета «Сім днів») 10 тисяч 594 гривні. Кошти не є бюджетними, тому дані у таблиці не зазначені. У бухгалтерії управління пояснили, що кошти – їхні, зароблені з господарчих доходів. Уточнили, що використали їх на публікацію матеріалів про екологічні наміри, які є обов'язкові до початку будівництва. 

У Рівному також є управління, які не користувалися платними послугами ЗМІ:

  • управління державно архітектурно-будівельного контролю;
  • управління містобудування та архітектури;
  • управління бюджету і фінансів;
  • управління освіти;
  • управління з питань стратегічного розвитку та інвестицій;
  • управління охорони здоров'я.

Скільки у кожному ЗМІ заробили на платних новинах

Лідирує газета «Сім Днів», послуги якої рівнянам обійшлися у понад 285 тисяч гривень. Сімдесят відсотків з цієї суми в управлінні праці та соціального захисту населення витратили на передплату: «безкоштовне розповсюдження серед соціально-активних та соціально вразливих категорій рівнян з числа осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці,громадян похилого віку», – з відповіді на інформаційний запит журналістки «Четвертої влади».

Наступна у нашому рейтингу – телекомпанія «Сфера ТВ» із сумою 146 тисяч 625 гривень. Понад 138 тисяч вона отримала від міськвиконкому та ще трохи більше ніж 8 тисяч від управління культури і туризму. 

З невеликим відривом далі іде «Радіо Трек» із сумою 122 тисячі 896 гривень. Основним замовником виступило управління культури і туризму (яке перебуває у підпорядкуванні колишньої директорки цього радіо, а нині заступниці міського голови Галини Кульчинської – ред.) – це майже сімдесят відсотків від загальної суми. 

Телекомпанія «Ритм» (співзасновником якої є секретар Рівнеради Сергій Паладійчук – ред.) за свої послуги отримала понад 70 тисяч гривень.

Перелік усіх видань, які отримали державні кошти на публікацію платних матеріалів дивіться у таблиці:

Назва ЗМІМіськвиконкомУправління культури і туризмуІнші управлінняРазом, грн
Газета «Сім днів» 1 000285 623,56286 623,56
Телекомпанія «Сфера ТВ»138 2658 360 146 625
«Радіо Трек»35 00083 2964 600122 896
Телекомпанія «Ритм»44 55026 000 70 550
ПП «ТАІР-РІВНЕ»(«П'ятниця», «Ретро ФМ», «Наше радіо») 36 276,08 362 76,08
Газета «Рівне Ракурс»29 999,5  29 999,5
ФОП Ясковець С. Г. ТРК «Рівне 1» 27 0001 00028 000
ПАТ «НСТУ "Рівненська РД"» 19 900 19 900
ФОП Хрополець О. С. («Хіт ФМ», «Люкс ФМ», «Рівне.FM») 12 112,4 12 112,4
«Вісті Рівненщини»  4 5004 500
ПП РПЦ «Терра-У» («Хіт ФМ», «Наше радіо», «Люкс ФМ», «Радіо П'ятниця») 3 710 3 710
ФОП Шарафан О.О. («Перець ФМ», «Наше радіо») 2 200 2 200
«Рівне вечірнє»  400400
Разом24 7814,5219 854,48296 123,56763 792,54

Це засіб легального підкупу медіа, – експерт

Експерт, перший заступник голови НМПУ Сергій Штурхецький вважає подібне витрачання коштів громади «совковим» рудиментом.

Штурхецький
Перший заступник голови НМПУ Сергій Штурхецький. Фото з профілю у facebook.com

– Я б не оцінював такі речі через призму економічних категорій, звичними вимірниками ефективності, – каже експерт. – Бо нічого спільного з економікою, з ефективністю, навіть з піаром, такі речі не мають. Совковий рудимент. Засіб легального підкупу медіа після того, як органам місцевого самоврядування заборонили бути співзасновниками друкованих ЗМІ.

Сергію Штурхецькому прикро за мешканців міста, які споживають цю інформацію, також за платників податків, чиї гроші ідуть не на дороги чи медицину. Водночас заступник голови НМПУ переконаний, що міськрада має право на інформаційну присутність в медіапросторі.

– В демократичному світі є напрацьовані практики такого впливу та ефективного інформування мешканців міста, – каже експерт.

  • По-перше, працюють професіонали в прес-службі і готують інформприводи, надають інформсприяння.
  • По-друге, на конкурсних засадах обираються ресурси для донесення офіційних матеріалів, іміджевих (що стосується всього міста) речей, задля залучення інвестицій.
  • По-третє, швидка і модерна робота із сайтом міста, соцмережами.

Міськрада має і так конкурентні переваги перед будь-яким ЗМІ, оскільки всі півтисячі працівників структур виконкому(по ідеї)продукують кожен день новини.

Сергій Штурхецький наголосив, що тут існує ще й етична проблема – чи маркують ЗМІ таку рекламу. Адже потрібно чесно сказати читачам/слухачам, за чий кошт виходить та чи інша інформація.

Якщо знайшли помилку - виділіть її і натисніть Ctrl+Enter.

Прокоментуйте