Офіційна вартість передвиборчої телеагітації у Рівному: гроші партій і кандидатів на мера

Юрій Вознюк вказав у звіті найбільші витрати, серед кандидатів на мера Рівного, на передвиборчу телеагітацію, а партія «Рівне Разом», лідер якої Віктор Шакирзян, найбільше вказала витрат на телеагітацію з партійного фонду
Джерело
Колаж «Четвертої влади» (Влад Мартинчук) на основі фото з «Рівне 1», «ITV» та з передвиборчої реклами кандидатів на посаду міського голови Рівного

Ми проаналізували звіти про витрати на телевізійну передвиборчу агітацію партій, які балотувалися у Рівнераду на місцевих виборах 2020-го року. А також витрати деяких кандидатів на пост міського голови Рівного перед першим туром виборів.

Розповідаємо, скільки, згідно з цими звітами, партії заплатили за агітацію на рівненських телеканалах «ITV» (раніше – «Ритм»), «Рівне 1», «Сфера ТВ» та «UA: Рівне».

Якщо в публікації не згадана партія, це означає, що в її звіті не вказані витрати на агітацію на телебаченні.

Найбільше на політичну агітацію на телебаченні, за офіційними звітами, витратили партії «Рівне разом», «Слуга народу» та «Перемога Пальчевського». Найменше – «Успішна Україна».

У таблиці нижче наводимо, скільки партії, що балотувалися у Рівненську міськраду, витратили на ТБ-рекламу та скільки відсотків голосів виборців у результаті набрали.

Назва партії Офіційні витрати на ТБ-агітацію Результати виборів
«Рівне Разом» 442 тисячі 967 гривень 14,15% (друге місце в міськраді)
«Слуга Народу» 270 тисяч 680 гривень 12,7% (третє місце в міськраді)
«Перемога Пальчевського» 268 тисяч 470 гривень не пройшла до міської ради
«Пропозиція» 96 тисяч 810 гривень не пройшла до міськради
«Народний Рух» 25 000 гривень не пройшла до міськради
«Батьківщина» 23 тисячі 490 гривень 7,9% (четверте місце у міськраді)
«Європейська Солідарність» 16 тисяч 500 гривень 19% (перше місце в міськраді)
«Громадський Контроль» 7 500 гривень не пройшла до міськради
«Успішна Україна» 6 500 гривень не пройшла до міськради

Нижче розповідаємо про звітність партій, ефіри, з якими зафіксували у соцмережах рівненських телеканалів:

  • «Рівне Разом»;
  • «Європейська Солідарність»;
  • «За Майбутнє»;
  • «Народний Рух»;
  • «Громадський Контроль»;
  • «Перемога Пальчевського»;
  • «Слуга Народу»;
  • «Успішна Україна».

У деяких партій витрати на агітацію в ефірі відрізняються від наших підрахунків. Наприклад, у «Європейської солідарності», «Рівне Разом», «Громадського Контролю» та «Успішної України».

Нам вдалося з'ясувати в ексдиректора «ITV» Олександра Хитрова, що хвилина ефірного часу на передвиборчу агітацію коштувала 900 гривень. Вартість ефірного часу на «Сфері ТВ» та «Рівне 1» дізнатися не вдалося.

Ми аналізували ефірні програми на ютуб-каналі «ITV», куди запрошували одного чи двох представників від партій. Ми підрахували приблизні суми за ефірні програми та порівняли з тими, про які офіційно відзвітувалися партії.

Зазначаємо, що не все, що виходило в ефірі, викладають в інтернет, тому ці суми приблизні.

З фонду міського штабу партії «Рівне Разом» на сюжети та ефіри з політичною агітацією на телеканалі «ITV» виділено 196 тисяч 160 гривень. Окремо на агітацію на радіо «Ритм» витратили 40 тисяч 500 гривень.

Всього зафіксували 9 ефірних програм з участю кандидатів від «Рівне Разом», які мали належне або хоч якесь маркування про політичну агітацію. Ефіри з представниками цієї політсили тривали від 20 до 29 хвилин.

За нашими підрахунками, ці промарковані ефіри мали б коштувати 202 тисячі 500 гривень.

З фонду Віктора Шакирзяна перед першим туром виборів гроші на політичну рекламу на телебаченні офіційно не виділяли.

Найбільше агітації на ютуб-каналі «ITV» було за партію «Рівне Разом», а з фонду кандидата на міського голову Віктора Шакирзяна перед першим туром грошей на телеагітацію не виділяли. Джерело: фото з архіву 2020 року

«Європейська солідарність» відзвітувала про те, що з виборчого фонду направили на політичну агітацію на «ITV» 16 тисяч 500 гривень.

Ми нарахували 7 ефірів з маркуванням про політичну агітацію. За нашими підрахунками (за озвученою ціною 900 гривень за хвилину), вартість належно промаркованої агітації мала б коштувати 145 тисяч 800 гривень.

З фонду Олександра Третяка на послуги з політичної реклами на «ITV» перед першим туром витрачено 36 тисяч 380 гривень.

Олександр Третяк витратив на політичну агітацію на телеканалі «ITV» понад 36 тисяч гривень. А для партії «Європейська солідарність», схоже, телеканал зробив дуже велику знижку. Джерело: фото з фейсбук-сторінки Олександра Третяка

Ми зафіксували один ефір з його участю із ознаками агітації, який тривав 21 хвилину. За нашими підрахунками він мав би коштувати 18 900 гривень, хоча належного маркування під цим відео не було. Ймовірно, що на телеканалі були ще короткі агітаційні ролики.

На ютубі ми зафіксували 4 ефіри з агітацією за «Перемогу Пальчевського» та Віталія Германа з належним маркуванням. З фонду міського штабу партії на сюжети з політичною агітацією на телеканалі «ITV» виділено 268 тисяч 470 гривень.

Віталій Герман, який балотувався на пост міського голови, декілька разів з'являвся у ефірах на «ITV». Джерело: фото з архіву 2020 року

За нашими підрахунками, ці ефіри мали би коштувати 87 тисяч 300 гривень. Але ймовірно це не вся агітація «Перемоги Пальчевського», що вийшла на цьому телеканалі.

З фонду партії «Громадський контроль» на сюжети з політичною агітацією за кандидатів, що балотувалися у міську раду, на телеканалі «ITV» виділено 7 тисяч 500 гривень. За нашими підрахунками ефір, який тривав 20 хвилин, мав би коштувати 18 тисяч гривень. Належного маркування під відео не було.

З фонду міського штабу партії «Успішна Україна» на ефір для політичної агітації на телеканалі «ITV» виділено 6 тисяч 500 гривень. За нашими підрахунками промаркований ефір, який тривав 26 хвилин, мав би коштувати 23 тисячі 400 гривень.

Також аналізували ефірні програми з представниками партій на «Сфері ТВ» та «Рівне 1», які зафіксували у соцмережах цих телеканалів

Проте порахувати витрати на агітацію не можемо, бо не знаємо розцінок цих каналів. Тому розповідаємо, скільки деякі партії та кандидати на посаду мера витратили на агітацію у ефірі.

Партія «Слуга Народу» на сюжети з політичною агітацією за кандидатів у депутати міськради на телеканалі «Сфера ТВ» виділила 270 тисяч 680 гривень.

З фонду Віталія Коваля виділено на політичну рекламу на телеканалі «Сфера ТВ» 153 тисячі 63 гривні.

На телеканалі «Сфера ТВ» найбільше агітаційних сюжетів було за партію «Слуга Народу» та Віталія Коваля. Джерело: фото з архіву 2019 року

З фонду Олександра Третяка на передвиборчу агітацію на телеканалі «Сфера ТВ» витрачено 79 тисяч 310 гривень.

З фонду Юрія Вознюка витрачено на політичну рекламу на телеканалі «Рівне 1» 715 тисяч 851 гривню.

Серед усіх кандидатів на міського голову Рівного або найбільше задекларував, або найбільше потратився на телевізійну агітацію Юрій Вознюк. Джерело: фото з фейсбук-сторінки Юрія Вознюка

Партія «Народний Рух» відзвітувалася у міську ТВК про сюжети з політичною агітацією на телеканалі «Сфера ТВ». На них з виборчого фонду виділено 25 тисяч гривень.

Ми намагалися дізнатися у партій про розбіжності у сумах, але більшість наші питання проігнорували.

Відповідь отримали від «Європейської солідарності». У партії просили надіслати «публічний запит» та надати документи, які підтверджують, що журналістка працює у «Четвертій владі».

У іншому матеріалі ми пояснювали, що наші питання не стосуються доступу до публічної інформації та не є скаргою чи заявою, як це передбачає Закон «Про звернення громадян».

Питання журналістка надіслала керуючись статтею 34 Конституції України (яка, зокрема, дозволяє кожному збирати інформацію у вибраний спосіб) та законодавством про медіа, зокрема Законом України «Про інформаційні агентства» («Четверта влада» не лише громадська організація й інтернет-сайт, але й інформагентство, – ред.).

Медіаюристка ГО «Платформа прав людини» Людмила Опришко вважає, що така відмова місцевої організації політичної партії свідчить про повне нерозуміння її керівництвом принципів та стандартів, за якими журналісти та засоби масової інформації працюють в демократичному суспільстві. Про інтереси аудиторії, каже медіаюристка, вочевидь, також не подумали.

Радниця з юридичних питань Громадянської мережі «Опора» Тетяна Юзвяк каже, що телеканали мають право брати гроші за поширення передвиборчої агітації в ефірі та в інтернеті з виборчого фонду кандидата чи партії. Для телеканалів і друкованих ЗМІ є умова, що для такої реклами обов'язково повинен бути договір і передоплата напряму з виборчого фонду. Тільки після цього можна транслювати передвиборчу агітацію чи політичну рекламу.

– Для сайтів вимоги про пряму передоплату з виборчого фонду немає, тому є практика, коли партії винаймають рекламне агентство або навіть громадську організацію, які виступають посередниками, і проганяють через них гроші на оплату реклами в інтернеті. Але інколи агенції надають комплексні рекламні послуги для партій чи кандидатів, тому важко чітко виокремити у звітах розпорядників виборчих фондів суму, яка пішла на рекламу в інтернеті, – каже Тетяна Юзвяк.

Дивіться схожі матеріали:

Як політики у Рівному на місцевих виборах обманювали виборців за допомогою телеканалів

Чому у рівненській «ЄС» уникають спілкуватися про «джинсу» на користь своїх партійців

Як у Рівному приховують рекламу від читачів сайтів: що про це кажуть редактори і редакторки

Рекламниця і екскандидатка від ОПЗЖ: що відомо про нове керівництво рівненського телеканалу

Дві політичні команди купили у Рівному телеканали і використовують їх для виборів


Якщо наша діяльність вам подобається і ви вважаєте її важливою – підтримайте «Четверту владу» за цим посиланням. Завдяки підтримці ми зможемо працювати ще краще.

Підписуйтесь на канал «Четвертої влади» у телеграмі, сторінки в інстаграмі або у фейсбуці чи твітері. Вдячні за ваші коментарі та поширення матеріалу.

Якщо знайшли помилку - виділіть її і натисніть Ctrl+Enter.

Прокоментуйте

Підпишіться на нашу розсилку

(найважливіші новини двічі на місяць)